Áruhiba felelősség fogyasztókkal szemben

Az eladó felelősséget vállal azért, hogy a termék az átvételkor hibátlan. Az eladó mindenekelőtt felelősséget vállal azért, hogy a termék átvételekor:

  • a termék tulajdonságai megfelelnek a felek által megállapodott tulajdonságoknak, ilyen megállapodás hiányában megfelel az eladó vagy a gyártó által kiadott leírásnak vagy reklámnak, továbbá a vevő elvárásainak, figyelembe véve a termék jellegét,
  • a termék megfelel az eladó által feltüntetett rendeltetésnek, vagy a termék jellegének megfelelő általános rendeltetésnek,
  • a termék minősége megfelel a minta minőségének vagy a megállapodott minőségi követelményeknek, amennyiben a minőséget vagy a kivitelt minta alapján határozták meg,
  • a termék mennyisége, mérete és tömege megfelelő,
  • a termék megfelel a vonatkozó jogi előírásoknak.

Amennyiben a hiba az átvételtől számított hat hónapon belül következik be, akkor ezt úgy kell értelmezni, hogy a termék már az átvételkor hibás volt. A vevő a termékhibát, a 89/2012. sz. Polgári Törvénykönyv 2165. §-a szerint, az átvételtől számított 24 hónapig reklamálhatja.

Amennyiben a termék tulajdonságait nem határozta meg szerződés, akkor a vevő azonos, hiba nélküli termékkel való helyettesítést kérhet (ha ez a hiba jellegéhez képest nem aránytalan kérés). Ha a hiba csak a termék bizonyos részét érinti, akkor kérheti a hibás rész cseréjét. Ha ez előzőek nem lehetségesek, akkor elállhat az adásvételi szerződéstől. Amennyiben a hiba jellege nem indokolja a fenti lépések megtételét, elsősorban olyan esetekben, amikor a hiba felesleges késedelem nélkül kijavítható, akkor a vevőnek joga van a termék ingyenes javítására.

A termék cseréjére, vagy a termék egy részének a cseréjére akkor is joga van a vevőnek, ha a hiba javítással megszüntethető, de a javítások után a hiba ismétlődik, vagy a terméken több hiba is jelentkezik. A vevő ilyen esetekben is elállhat az adásvételi szerződéstől.

Ha a vevő nem áll el az adásvételi szerződéstől, nem kéri a termék vagy a termék hibás részének a cseréjét, illetve nem kéri a javítást, akkor arányos mértékben árengedményt is kérhet. A vevőnek akkor is joga van az árengedményre, ha az eladó nem tudja kicserélni a terméket vagy a termék hibás részét, a hibás terméket nem tudja megjavítani, illetve ha az eladó elfogadható időn belül nem rendezi a reklamációt, amivel jelentős problémákat okoz a vevőnek.

A termék első használatba vétele előtt a vevő köteles a termékhez kapcsolódó okmányokat és dokumentumokat, használati útmutatót, biztonsági előírásokat és egyéb utasításokat áttekinteni és elolvasni, továbbá ezeket a használat során betartani.

FIGYELEM! A használati útmutató, pl. az általánosan ismert használatú eszközök esetében nem feltétlenül része a szállítmánynak. Ezzel szemben, a bonyolultabb készülékeknél és gépeknél a használati útmutató mindig része a terméknek, hogy a terméket a felhasználó az előírtak szerint tudja használni (amennyiben nincs használati útmutató, akkor azt kérje az eladótól).

A garancia és az áruhiba felelősség nem vonatkozik a készülék rendeltetésszerű használatából eredő kopásokra és elhasználódásokra. A termék rövidebb élettartama nem meghibásodás, és az ilyen reklamációt elutasítjuk. Az áruhiba felelősségből következő jogokra a vevő nem tarthat igényt, ha a termék átvétele előtt a vevő előtt ismert volt a termék hibája, vagy a hibát az átvétel után a vevő okozta. Minden termékhez adóbizonylatot (számlát) mellékelünk, amely a termék megvásárlását bizonyítja. A termék átvételét a vevő a szállítólevél aláírásával / fuvarozó cég szállító jegyzékének az aláírásával igazolja le.

A reklamáció elismerése után a vevőnek joga van a termék szállításához (a termék eladó címére való visszaküldéséhez) kapcsolódó költségek megtérítésére, mégpedig legfeljebb a Cseh Posta legolcsóbb szállítási módjának, vagy más ismert (pl. PPL) fuvarozó szolgáltatások árjegyzéke alapján kalkulált szállítási díjra. Az eladó nem kompenzálja az előbbiek feletti költségeket, pl. az expressz szállítás díjat.